IIFYM aneb Flexible diet

Flexibilní dieta neboli "if it fits your macros" (když to sedí do maker) má své zastánce i spoustu kritiků. Já patřím k těm velkým zastáncům a nadšencům. A proto se Vám pokusím zde nastínit, o čem tohle stravování, o kterém často mluvím a píšu, vlastně je.

Výsledek obrázku pro iifym

Po mnoho let byla dieta založena pouze na počítání kalorií a tím vše začínalo i končilo. Zůstaňte v kalorickém deficitu a budete snižovat svou váhu. Navyšte kalorie nad rámec vaší spotřeby a budete váhu nabírat. Na některé tento systém fungoval, pro jiné byl omezující, stresující a neúčinný. Teoreticky ano, platí to.

Pak někdo položil správnou otázku: "Co když kalorie nejsou jediné na čem záleží?"

A tak vznikl stravovací přístup IIFYM neboli když to sedí do maker, který vzal fitness svět útokem. Pod názvem flexibilní dieta se skrývá zaměření se na sledování příjmu ne jen kalorií, ale jednotlivých makronutrientů. Pokud dodržíte určitá čísla, teoreticky nejste omezování žádnými jídly.


Ač základní myšlenka IIFYM může vypadat jednoduše, IIFYM jako životní styl vyžaduje určité pochopení základních principů stravování, protože jej lze samozřejmě pojmout i nevhodně. Naštěstí existuje spousta návodů i odborníků, kteří Vám s nastavením hodnot a se základy pomohou.

Makra neboli makronutrienty jsou termín, který popisuje tři základní nutrienty (živiny): proteiny (bílkoviny), sacharidy a tuky. Na míst zaměření se pouze na počítání kalorií, IIFYM se zaměřuje na splnění počtu jednotlivých živin.
Macro Cheat Sheet - IIFYM - Macronutrients:
Na první pohled to může vypadat komplikovaně. Proč sledovat tři různé věci místo počítání pouze jedné. Ale ona totiž není kalorie jako kalorie
Představte si 2.000 kalorií. Těžké že ? Tohoto čísla můžete dosáhnout nekonečným počtem možností. Jak zdravých, tak i nezdravých. V jedné možnosti vám 2.000 Kcal může pomoci vyživit tělo k dosažení skvělých výsledků na tréningu, přidat Vám svaly a budete mít plné talíře jídla. Zatímco jindy to může znamenat pouze horskou dráhu hladiny cukru, pocit plynatosti a pouhé ploužení se se na tréningu.

A Closer Look at IIFYM - If It Fits Your Macros

Jinými slovy řečeno, potřebujete prostě další kritéria pro sledování vašeho příjmu. A k tomu právě makra slouží. Nastavení maker je podobné jako uvažování nad finančními investicemi. Můžete vše utratit kde chcete co nejrychleji a pak do výplaty hladovět nebo si to rozpočítáte a "vyjdete".
V IIFYM máte stanovený počet makronutrientů a ten musíte dodržet. Pokud Vás tedy večer čeká večeře s přáteli, tak uzpůsobíte denní příjem tak, aby Vám makra zbyly na večer. Naopak pokud si chcete sníst všechny své sacharidy v palačinkách k snídani, tak Vám na zbytek dne zbudou spíš bílkoviny a tuky. Na druhou stranu, pokud si nestihnete své kalorie sníst přes den, nemusíte mít špatné svědomí, když si dáte odpoledne větší svačinu nebo večeři, abyste to dohnali.

Výsledek obrázku pro iifym

Jak na IIFYM v praxi ? 
Samozřejmě je jasné, že si nemůžete pamatovat přesné hodnoty každého jídla a v hlavě vše automaticky přepočítávat. Naštěstí žijeme v moderní době a tak existují stránky a jejich aplikace, kde potravinu jednoduše zadáte a kalorie i makra se Vám počítají automaticky. 
Nejznámější jsou :
www.kaloricketabulky.cz, 
Čistě české tabulky a seznamy potravin, dobře fungující a velmi jednoduché. Vytvoříte si účet, nastavíte výšku a váhu, případně a pak už jen zadáváte množství a typy surovin a tvoříte si tak denní plán.

www.myfitnesspal.com 
je stránka v angličtině, což je pro některé komplikace ovšem najdete zde také zahraniční a exotičtější produkty, což jsem mnohdy velmi uvítala. Zde už je nastavení trochu složitější, ale stojí to za to se jím proklikat. Největší výhodou v jejich mobilní aplikaci je možnost přidávat potraviny pomocí čárového kódu
Další z výhod je možnost si denní příjmy střídat a nastavit si třeba každý den jiný cíl.

Výhody IIFYM
Za mě je největší výhoda, že se můžete v klidu najíst. Prostě když si vypočítáte denní jídla, tak je spořádáte a při sníženém příjmu víte, že vlastně hubnete nebo, že s nepřiberete. I když se cítíte  po nějakém jídle plní, tak nemusíte řešit, jestli toho náhodou nebylo kaloricky moc :) 
A druhá velká výhoda je, že když máte chuť dejme tomu na zmrzlinu, tak si ji tam prostě zkusíte dát a zjistíte, kolik gramů a jestli vůbec se Vám tam vejde.

Nevýhody IIFYM 
Je nutné si jídlo vážit a vždy si poctivě zapsat, co jste snědli. A ze začátku Vám bude asi docela trvat, než si jídelníček na daný den poskládáte. Nicméně jak přibližné živiny v jednotlivých potravinách, tak i váhy Vám za chvíli přejdou do krve a budete se zrychlovat. 
Ideální je připravovat si jídla dopředu, plánovat si ideálně celý den, aby se nestalo že si kalorie sníte po ránu a nezbude Vám nic na další jídla.
Potřebujete digitální váhu :) 


Já Vám tento systém velmi doporučuju, za tu námahu to opravdu stojí a někdy je to vlastně jen taková "hra" s čísly se skvělými výsledky na váze.

Zdroje:
Obrázky
http://www.fitfanatics.co.uk/
https://cz.pinterest.com/gritgirls/iifym/

Komentáře