Jarní odlehčení jídelníčku 10 tipů jak na to

Konec extrémních mrazů je snad tady a já tajně doufám v přicházející jaro. 
A rozhodla jsem se ho přivítat menším jarním detoxem ( no i proto, že tři týdny polehávání a stresu už se na mě začíná podepisovat) neboli takovým odlehčením jídelníčku. 

Sepsala jsem základních pár pravidel pro jeho odlehčení, pokud byste měli zájem si tělo vyčistit se mnou. 

 Ráno se pořádně napít vody/ čaje a dodržovat pitný režim hlavně dopoledne.
Občas se přistihnu, že jsem se za celé dopoledne sotva napila, ale bylo by fajn tělu po ránu dodat tekutiny po několika hodinách spánku. Snažím se po ránu si k práci nachystat, čaj, kávu i sklenici vody a opravdu pít pro očistu těla. 


Chodit spát v pravidelnou dobu a mít dostatek spánku
Bohužel s tím, když pracuju z domu, se mi stává, že práci natahuju až přes půlnoc a ráno se pak musím těžce nutit vstávat. Pravidelnost je pro příliv energii důležitá a délka spánku taky. Přesný počet hodin má každý jinak, já se budu snažit, obzvlášť teď po nemoci, dodržovat okolo 8 hodin spánku.

Naplánovat si jídlo dopředu
Nejhorší pro jakoukoliv dietu je to, když dojdu domů a hladová musím teprve vymýšlet, co si dám k jídlu. Natož, když teprve musím jít do obchodu. To vždycky dopadne nějakou rychlovkou, kterou se akorát tak přejím a pak mi z ní není dobře. Plánování jídla je nejlepší cestou k tomu jíst opravdu zdravě a nenechat se rozhodit nečekanými chutěmi. Většinou po té, kdy sním, co jsem si naplánovala, už mě chutě jen tak nepřepadnou. 

Jíst pravidelně
Nevynechávat svačinky ani jiná jídla. Ano, když se někde exttra zdržíte a nemáte svačinku, tak je hloupost se pak snažit jídlo rychle dojíst. Ale nemá cenu znižovat si množství jídla jenom tím, že budete jíst dvakrát, třikrát denně 

Změnšit porce, přidat zeleninu
Abych trochu odlehčila jídelníčku, zkusím si také snížit porce a naopak zvýšit frekvenci jídla, aby se žaludek zase trochu stáhnul a nebyl nikdy přeplněný. 
Sice nám jaro ještě nové množství zeleniny do jídelníčků nepřidává, ale věřím, že i tak se dá množství zeleniny ve stravě zvýšit. Já osobně používám v zimě mražené zeleninové směci pod každé maso, plus alespoň mrkev, pórek, cuketu a co najdu v akci. Zelenina by měla být obsahem vždy minimálně jedné třetiny talíře

Pokusit se zbavit veškerého cukru a omezit i umělá sladidla. 
Cukr je naše nejhorší droga a tak je fajn na pár dní cukr naprosto vyloučit, Ony nejhorší jsou první dny, pak už Vám to ani nechybí, ale začátky bývají těžké. Abych si vůbec neprovokovala sladké chutě, tak vždycky zkusím omezit i věcí obsahující i přírodní sladidla jako stévii nebo xylitol. 

Zkusit omezit pečivo, respektive bílou mouku.
Určite je fajn trochu omezit bílou pšeničnou mouku a pečivo a obečně. Pokud nemáte problém s žitnou moukou, doporučuju konzumovat žitné pečivo. Já se pokusím pečivo vynechat téměř úplně, už jsem našla různé typy rýžových a jiných chlebíků, které mi chutnají. 

O alkoholu samozřejmě ani nemluvím
ten by bylo fajn také minimálně omezit, když už ne úplně vyloučit :)

 Dovolit si chybovat
Je důležité vědět, že tohle není žádný závod. Samozřejmě pokud se rozhodnete jídelníčku ulehčit jen na pár dní, je fajn to oopravdu vydržet. Ale pokud se rozhodnete hned pro více týdnů, je fajn si jednou za čas naplánovat něco, na co se můžete těšit (nemusí to být zrovna celý dort nebo kilo řízků). Ale je fajn vědět, že "když to vydržím až do soboty, tak si můžu ke kávě dát něco dobrého" Je důležité pak slíbenou dobrotku opravdu dodržet, užít si ji a další jídlo nevynechat. Radši si dát delší procházku nebo si ten den o něco více zacvičit.

Přidat pohyb.
Já už se konečně začínám cítit ve své kůži a tak se na pohyb opravdu těším. Je jedno, jaký pohyb na začátku zvolíte, všechno je lepší než nic. Zkuste začít třeba cvičením doma u videa, každý den hodinovou procházkou nebo cvičením jógy podle aplikace do telefonu. Je ale důležité vydržet než si tělo i hlava zvyknou. Určitě je dobré si pohyb předem plánovat, pak nenajdete tolik výmluv, proč ho odsouvat. 


Tak jo máme to krásných deset pravidel, která se pokusíme dodržet na 14 dní, abychom odlehčili našim tělům a připravili se na případnou dietku před odhozením hrubých bund a příchodem jarních teplot :) 

Přeju Vám krásný týden   

Komentáře